Home

Om Chateau Musar, Bekaa Valley, 2003. Libanon. (Vinmonopolets varenr.: 1005301)

Det var 11. september 2001 og vi hadde akkurat kommet tilbake fra Livias Villa. Dagen før hadde det vært stortingsvalg i Norge og nå, ettermiddagen etter, ville jeg sjekke norske nettsteder om hvordan resultatet hadde blitt. Mens jeg ventet på at sidene skulle laste, irriterte jeg meg over min godt voksne medstudents sinnsforvirrede politiske utsagn om at « hun hadde stemt på SV, men ville ha Bondevik som statsminister. » Mitt eget parti hadde lenge hatt oppsiktsvekkende gode meningsmålinger og jeg var nonchalant fornøyd, selv før jeg hadde fått opp nyhetssidene opp på skjermen.

Oktavian ( senere Keiser Augustus ) fant Livia Drusilla til å være en passende hustru, arrangerte en skilsmisse fra sin andre kone, fikk Livia skilt, de giftet seg og han adopterte hennes sønn Tiberius.  Dette var en tid da ekteskapet var en allianse mellom familier for å sikre makt og velferd, og en skilsmisse var i seg selv ikke oppsiktsvekkende eller en komplisert affære. Det sies sogar at Livias eksmann Drusus selv skal ha gitt henne til Augustus slik en far ville gjort det.

Villaen i Prima Porta utenfor Roma kan ha vært en eiendom Livia tok med seg inn i ekteskapet med Augustus. Den ligger strategisk plassert på et høydedrag i krysset mellom Via Flaminia og Via Tiberina med godt utsyn over Tiberelven og dalen sørover mot Roma by. Livias villa skiller seg i stil og organisering ikke mye fra romerske villaarkitektur fra denne tiden rundt år 0. Men det er étt element som er særegent og fantastisk, og det er spisestuen til bruk i sommerhalvåret.

Fra utsiden ser det idag ut som en underjordisk bunkers idet rommet i sin helhet ligger under bakkenivå uten vinduer. Det var opprinnelig en del av den øvrige villastrukturen, med en mottagelseshall i etasjen over. Spisestuen i Livias Villa var bygget slik for å holde den uutholdelige sommervarmen ute, altså som et rent meterologisk og praktisk byggverk, men resultatet er fantastisk og mind blowing arkitektur; den nedsenkede bunkersens interiør åpenbarer et illusjonistisk univers som har gjort Livias Villa berømt. Et landskap er malt på alle de fire veggene fra gulv til tak. Først ligger hagen med et utall av blomster, planter og småtrær. Alle i full blomstring som for å understreke uvirkeligheten i rommet. Bak gjerdet til den kultiverte hagen brer et mer viltvoksende naturlandskap seg ut, som en kontrast til den ordnede hagen i forkant; det var viktig for romerne på denne tiden å vise at de hadde såkalt kontroll over naturkreftene. Denne eviggrønne hagen med de for-alltid-blomstrende plantene utgjør et brudd med tid, historie, biologi og sted. Sett i ettertid var dette et godt rom å være i 11/9 2001.

Senere samme dag, sitter jeg i datarommet i kjelleren på det norske instituttet i Roma og hører på modemets uendelige synging, utstyret her står til null og det skjer da heller ingenting på skjermen. Dette er den første dagen i et langt høstopphold i Roma, hvor jeg skal bli tatt med og vist de mest vidunderlige mosaikker, byer og villaer fra den romerske antikkens tid. Men det er også en høst fylt med frykt, kronisk hodepine, dårlige boforhold og hjemlengsel.

Idag vet jeg at hjemlengselen var ubegrunnet, men at redselen for at verden skal gå i oppløsning ikke har blitt mindre. For få år siden snakket vi om å reise til Syria på ferie. Damaskus og den libanesiske kysten virket forlokkende. Vi valgte dessverre» Marokko, for det landet vi vurderte har nå bombet sine byer sønder og sammen. Hadde vi reist til Syria og Libanon skulle turen gått gjennom Bekaadalen i Libanon rett ved den syriske

Qaraounsjøen i Bekaadalen, Libanon.

grensen. Denne frodige dalen er jordbrukets hjerte i midtøsten; her har jorden blitt dyrket siden tidenes morgen; i over 10000 år. Bekaadalen er også arnestedet for dyrkingen av vinplanten, og er idag fortsatt berømt for sin vinproduksjon. Klimaet er spesielt godt egnet for vinplanten med lite regn vintertid og varme lange somre med kalde netter.

Familien Hochar er den mest anerkjente vinprodusenten i dagens Libanon, med sitt varemerke Chateau Musar. De plantet sine første vinstokker i Bekaadalen i 1930, sterkt influert av Bourdeaux i stil og druevalg. Siden 1970-tallet har de foredlet den helt spesielle fransk-libanesiske stilen på sine røde viner, og har høstet beundring for sin standhaftige vinproduksjon gjennom hele den libanesiske borgerkrigen fra 1975 til 1990. Hochars vinkjellere i fjellet omkring vinmarken fungerte som tilfluktsrom for lokalbefolkningen under borgerkrigen, og det er spesielt å drikke vinen til en produsent som ufortrødent har fortsatt arbeidet i vinmarken under slike forhold.

Det forteller også noe om at område, jordsmonn og historie kan gi et naturprodukt som vin en kulturhistorisk dimensjon som gjør smaken i glasset større enn seg selv. En vin kan faktisk være et beskyttende rom å være i, lik spisestuen i Livias Villa.

Chateau Musar, Bekaa Valley, 2003. Libanon, (Vinmonopolets varenr.: 1005301. Grossist: Autentico AS )

Nesten stillferdig på nesen, med antydende dufter av solbær og lær. Smaken åpenbarer en dyp kompleksitet med mange lag, hint av rødt kjøtt og mørke bær, med en lang og tørr finsih. Et fantastisk produkt!

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s